SKetchUp Pro kondigt weer een paar nieuwe updates aan. En dan zijn we er als de kippen bij om deze onder de loep te nemen en voor jullie te onderzoeken. In SketchUp 2021.1 is de manier waarop tien belangrijkste tools werken, veranderd. Bijvoorbeeld, SketchUp’s Move tool kan ook als Copy tool werken. En Push/Pull kan nieuwe faces creëren wanneer je extrudeert. We zetten de hoogtepunten even op een rij:
Veranderingen in SketchUp 2021.1
De meest expliciete verandering is dat meer tools zich gedragen als toggles die aan- en uitgezet kunnen worden door op een toets te tikken. Dit betekent minder ‘klik-en-vasthoud’ interacties voor tools en meer voorspelbare modelleerresultaten.
Verder volgende verandering is dat meer gereedschapsmodifiers zich gedragen als toggles die aan- en uitgezet kunnen worden door op een toets te tikken. Dit betekent minder druk-en-vasthoud modifier interacties voor tools en meer voorspelbare modelleer resultaten.
Voor elke tool kan je in de Statusbalk (onderaan het scherm) zien welke modifiers beschikbaar zijn en de huidige gemodificeerde status van de tool bevestigen door de cursor of het modelleerproces op het scherm te onderzoeken. Met meer modifiers die zich gedragen als toggles, denken we dat het gemakkelijker is om de status van de tool te wijzigen voor je een bepaalde handeling voltooit.
Sticky Modifiers
De status van de tools zal over meerdere bewerkingen behouden blijven. Dit betekent dat je meerdere kopieën van objecten kunt maken met Move of dat je randen kunt verbergen met Eraser terwijl je het aanzicht verandert met Orbit.
Om uit een gewijzigde toolstatus te komen, druk je opnieuw op de modificatietoets of verander je van gereedschap.
Pre-lock Inferences
Zoals je wellicht al weet, hebben veel SketchUp tools de mogelijkheid om een inferentierichting of tekenvlak te ‘pre-locken’. In deze release wordt dit patroon ook toegepast op andere tools. Je kan nu een inferentierichting vooraf vergrendelen voordat je de eerste keer klikt met de Line, Tape Measure, en Move tools.
Push/Pull Updates
In SketchUp 2021.1 zal je waarschijnlijk enkele verschillen met Push/Pull opmerken. Naast het feit dat de Push/Pull Copy modifier een permanente toggle wordt, is nu ook de verborgen modifier van Push/Pull, Stretch, een feit.
Stretch is een modifier die al jaren in SketchUp bestaat, maar nog nooit in de statusbalk of de Push/Pull cursor is genoemd. Het ‘stretchen’ van een vlak komt ongeveer overeen met het verplaatsen van een vlak loodrecht op het tekenvlak, en is vooral nuttig in de vroege stadia van conceptontwikkeling.
Naast bovenstaande verbeteringen aan Push/Pull, is er ook een verandering aangebracht in de vlakoriëntatie tijdens het modelleren in SketchUp. SketchUp zal nu nieuwe vlakken altijd met de voorkant naar boven oriënteren, wanneer je op het grondvlak tekent, en met de voorkant naar de camera in andere gevallen. Bijvoorbeeld, als een vlak over een bestaand vlak wordt getekend, zal het nieuwe vlak nog steeds de oriëntatie van het vlak overnemen waar het overheen wordt getekend. Push/Pull en Follow Me operaties gedragen zich voorspelbaarder met deze veranderingen, wat resulteert in correct georiënteerde vlakken.
Bekijk deze Skill Builder om precies te zien hoe deze tool patterns en modelleergedragingen uw workflow zullen beïnvloeden.
Prestatieverbetering voor Extensions met veel meshes
Sommige SketchUp extensies zijn ontworpen om grote hoeveelheden geometrie te creëren of te manipuleren. Natuurlijk, hoe groter de mesh is die een extensie aan SketchUp toevoegt, hoe langer het duurt om deze te genereren. Wij zijn verheugd jullie een verbetering aan te kondigen in hoe efficiënt SketchUp’s API grote meshes genereert. Zodra je meshes boven de 20,000 polygonen krijgt, is de verbetering bijzonder goed merkbaar. Als je benieuwd bent naar deze nieuwe API, kijk dan eens naar extensies zoals Artisan, SubD, Bezier Surface en Skimp.
Updates aan het Extensions menu
Vanaf nu zal het Extensions menu item altijd zichtbaar zijn, ongeacht of Extensions daar geïnstalleerd zijn of niet. Zo zijn ook Extension Management en Developer Tools naar dit menu verplaatst.
Eenheidstranslatie voor Live Components
Live Component parameters worden nu weergegeven in dezelfde eenheid als in jouw SketchUp model. Dus, wanneer je iets meet met de Tape Measure tool, is het een stuk sneller om deze meting als een Live Component parameter te typen.
2021.1 Bevat daarnaast een verbetering van de tekentijd van bewerkte Live Components. Als je Live Components nog niet hebt ontdekt, kunt u dit in het 3D Warehouse doen.
IFC 4 classificatie en export
Naast ondersteuning voor het IFC 2×3 schema en bestandsformaat, bevat SketchUp Pro nu ook een IFC 4 classificatieset en de mogelijkheid om IFC 4 bestanden te exporteren.
Lees meer over hoe je IFC types kunt gebruiken in de SketchUp’s Classifier tool.
LayOut verbeteringen
2021.1 introduceert een snellere manier om de schaal van een viewport in te stellen. Je kan nu simpelweg de gewenste schaal intypen in het Camera tabblad van het SketchUp modelpaneel. Deze nieuwe manier van invoeren zal netjes een aantal inputs analyseren: 1:50, 1 = 50, 1/50, .02 of 2%. Ze zullen allemaal snel een schaal van 1:50 op een viewport toepassen.
Je merkt het, er zijn veel verbeteringen aangebracht in SKetchUp Pro 2021.1. De beste manier om ze in praktijk om te zetten, is er mee aan te slag te gaan. Test ze dus snel zelf uit!